• Hlavní strana

  • Tabulka historicky
  •    zachovaných vozů

  • Historie řady Š 11

  • Fotogalerie

  • Články

  • Modely

  • Technika

  • Odkazy

  • Návštěvní kniha













  • TOPlist

    Freehosting Ic.cz

    ŠM 11

          Autobus Karosa ŠM 11 je základní model celé typové řady od něhož byly odvozeny další typy. První funkční vzork vyjel z bran Vysokomýtské Karosy v roce 1961 a poslední autobus sjel z montážní linky v srpnu 1981. Jak napovídá jeho typové označení je určen především pro měststskou dopravu.



    1961: První funkční vzorek
    -dělená čelní okna bez sloupku
    -transparent nad předními dveřmi
    -dělené nárazníky
    -vlnité bočnice
    -zadní náprava ZF
    -motor HENSCHEL
    -převodovka ZF HYDROMEDIA
    -poziční světla
    -chybí střešní poklopy
    -přístojová deska se sdruženým měřícím přístojem, tachometrem, teploměrem převodovky


    ©FOTO: Encyklopedie Československých autobusů a trolejbusů, Sbírka T.Dvořák



    ©FOTO: Sbírka Honza Fournier




    1962: Druhý funkční vzorek -motor Škoda ML 625
    -převodovka DIVABUS
    -nedělená čelní okna
    -chybí mřížka uprostřed předního nárazníku


    ©FOTO: Encyklopedie Československých autobusů a trolejbusů, Sbírka T.Dvořák




    1963: Třetí funkční vzorek
    -převodovka ZF HYDROMEDIA



    1965: Ověřovací série
    -motor Škoda ML 630
    -převodovka PRAGA 2M70


    ©FOTO: Autobusy a trolejbusy pražské městské hromadné dopravy, Archiv DP




    1966: Série 1608
    -dělená čelní okna
    -větrací poklopy na střeše (ne všechny vozy)


    ©FOTO: Pražské autobusy 1932-2005




    1969: série 1615/1620
    -rovný plech na bočnici


    ©FOTO: Karosa


    ©FOTO: Sbírka "mr proper"




    1971: série 1628
    -rovný plech na bočnici
    -chybí transparent nade dveřmi
    -nové rozvržení barevných pruhů

    ©FOTO: Autobusy v brněnské městské dopravě 1930-2005, Archiv M.Drbala




    1973: série 1630
    -nárazníky vcelku s hliníkovámi stupačkami
    -plechové blatníky
    -na přístorjovou desku přibyl ampérmetr


    ©FOTO: Historie městské hromadné dopravy v Praze ,T.Dvořák




    1975: série 1630
    -chybí poziční světla
    -nárazníky s prolisy pro odrazky a přední s plechovými stupačkami


    ©FOTO: Sto let městské dopravy v Ústí nad Labem a okolí, M.Grisa




    1979: série 1630 MOC
    -nové ventilace v oknech (ob jedno)
    -prosklená jen střední část předních dveří


    ©FOTO: Autor





    Atypické vozy

          Největší skupinou atypických vozů byly dvoudvéřové vozy. Od standartních autobusů se lišily vynecháním prostředních dveří, které byly nahrazeny oknem. Prvotně byly učeny pro ČSA, aby zajišťovaly provoz na letištích. Uplatnily se však i v exportu. Vozy z exporního souběhu se dostaly do provozu i v dopravních podnicích v Československu. Hojně byly rozšířeny v DP Mariánské Lázě, jeden vůz byl v DP Děčín atd. Provedení těchto vozů odpovídalo právě vyráběné sérii klasických ŠM 11.




    ©FOTO: www.bmhd.cz




    ©FOTO: internet




    ©FOTO: Sbírka Honza Fournier




    ©FOTO: Film Pan Tau




    ©FOTO: Film Pan Tau




    ©FOTO: Film Pan Tau




    ©FOTO: 50 let městské hromadné dopravy v Děčíně




    ©FOTO: J. Hertl, sbírka Honza Fournier





          V roce 1972 byl do Dopravnímu podniku v Praze dodán vůz Karosa ŠM 11.1620, který měl všechny dveře dvoukřídlé. Dveře se otevíraly dovnitř, způsobem známým např. z trolejbusů 14 Tr. Vyřazen byl v roce 1977.


    ©FOTO: Autobusy a trolejbusy pražské městské hromadné dopravy, ing. P. Hoffman





          V roce 1967 vznikl zajímavý autobus přezdívaný "kříženec". K stavbě se použil standartní podvozek LIAZ 706 RTOch, který sloužil k stavbě autobusů ŠKoda 706 RTO, licenčních vozů Jelz, Chavdar. Na tento podvozek byla postavena karosérie, která využívala díly z řady ŠX. Autobus vznikl v jediném exempláři. Dojezdil počátkem 90. let na Pardubicku. Jeho klasická rámová konstrukce, by ho předurčovala k tahání vleků


    ©FOTO: Karosa


    Pro rozlišení nad 1024x768 ... © Sxman 2007-13  

    „Snažme se žít tak, aby naší smrti litoval i majitel pohřební služby.“ Mark Twain